top of page

Koudwatertips

150280075_4256326594396902_4340553870889126806_o_edited.jpg
  • Spieren opwarmen op een manier naar keuze: lopen, touwspringen, turnen, dansen, ...

  • Duur aanpassen aan temperatuur, 'minutenregel': max. minuten = watergraden (10°C => 10').    

  • Begin door af te bouwen, blijf zwemmen na de zomer. Niet iedereen 'doorwintert' meteen, maar eens doorwinterd, wordt het alsmaar makkelijker.

  • Een wetsuit hoeft niet, maar kan. Idem voor neoprenen handschoenen en sokjes.

  • Draag zwemschoentjes op onbekend/ruw terrein. 

  • Badmuts en oordopjes als je duikt in ijswater (= 5°C of minder).  Duiken is geen probleem, maar zwem verder niet met hoofd onder water. 

  • Doe maar één langere zwembeurt per 24u. Op een tocht met meerdere baden: kort. 

  • Neem liever geen te warme douche, al zal je dat in het begin graag doen. Liever lauw of niks. Bloedvaten zetten anders te snel uit en je kan 'afterdrop' krijgen.

  • Goed afdrogen + laagjeskleding + muts, sjaal, handschoenen, extra-paar sokken. Als je niet duikt, kan je met muts het water in (hoofd koelt snelst af). Drink warme drank. Beweeg je warm.

  • Douch thuis en in het zwembad altijd koud af,.

  • Koudwaterzwemmen is gezond, tenzij je een hart- of hersenafwijking hebt (zo niet, helpt het die te voorkomen!).

  • Raadpleeg bij twijfel je huisarts. 

bottom of page